У Харкові підписали меморандум про відновлення випуску літаків на ХДАВП (доповнено)

Фото: Харків Times

У Харкові 29 листопада відбулося підписання меморандуму про відновлення випуску літаків на Харківському державному авійаціному виробничому підприємстві у випадку приватизації підприємства.

Про це повідомив кореспондент Харків Times.

З боку влади меморандум підписали т.в.о. голови Харківської обладміністрації Олександр Скакун та голова Харківської обласної ради Тетяна Єгорова-Луценко. Від потенційних інвесторів, що планують брати участь у приватизаційному конкурсі, документ підписали президент АТ “Мотор Січ” Вячеслав Богуслаєв, голова правління АТ “ФЕД” Віктор Попов та генеральний директор ПРАТ “Авіакомпанія Константа” Михайло Пінкевич. Також під документом поставили підписи голова Профспілки працівників авіабудування і машинобудування України Ярема Жугаєвич та голова профкому ХДАВП Михайло Погорєлов.

Ані директор ХДАВП Олександр Кривоконь, ані представники держконцерну “Укроборонпром”, у структурі якого наразі перебуває авіазавод, на підписання меморандуму присутніми не були.

Як зазначено у документі, метою Меморандуму є створення ефективної взаємодії по відновленню серійного випуску і сервісного обслуговування літаків та іншої авіаційної техніки на Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві. Протягом п’яти років планується вийти на рівень випуску п’яти літаків па рік, створивши 1,5 тис. робочих місць.

Сторони домовилися спільно брати участь у розробці та обговоренні проектів законодавчих і нормативно-правових актів у сфері авіакосмічної галузі, узагальненні пропозицій щодо вдосконалення законодавства в сфері приватизації, погашення боргів по зарплаті, проведення зустрічей із членами трудового колективу. Підписанти меморандуму також домовилися про залучення зовнішніх і внутрішніх інвестицій у авіаційну галузь для розробки і серійного випуску нових зразків авіаційної техніки.

“Сьогодні, на мій погляд, ми знаходимося в одному кроці від історичної події щодо Харківського авіаційного заводу”, – сказав Скакун. Він зазначив, що після низки перемовин було прийнято рішення про підписання меморандуму з внутрішніми інвесторами, які “мають на меті не похорон Харківського авіаційного заводу, а навпаки – його нове життя”.

Скакун зазначив, що на заводі існує борг перед приватними кредиторами у сумі приблизно 1,5 млрд грн, заборгованість перед співробітниками у сумі приблизно 300 млн грн, а також борг перед державою.

“ПРАТ “ФЕД”, “Мотор Січ” і “Авіакомпанія Константа” готові брати участь у відкритому конкурсі, якщо буде ухвалений закон про приватизацію цього підприємства. Я не маю права казати про цифри, про суму, яку ці компанії готові викласти за цей завод, але я точно скажу – це сума з вісім’ю нулями. При цьому наші колеги беруть на себе перемовини з кредиторами щодо приватного боргу – тобто вони його беруть на себе. І вони кажуть про те, що вони готові будуть виплатити заборгованість перед працівниками за період останніх років – заробітну плату. Тобто вони й цей борг теж беруть на себе”, – заявив Скакун.

“Ми давно вже розглядаємо законопроєкт про приватизацію цього заводу в комітетах парламенту. Ми вже на фінальній стадії, і я впевнений, що найближчим часом цей законопроєкт уже буде винесений у залу для голосування. Мені б хотілося та нашим партнерам, щоб цим законом був списаний державний борг, який становить 2,6 млрд грн. Це непідйомний борг, і ніяка компанія не зможе оперувати цим боргом у подальшому. Тому якщо парламентарії підуть нам назустріч, розглянуть цей закон, ми будемо мати підприємство, яке буде виставлено, згідно чинного законодавства, на приватизацію, в якій можуть брати участь будь-які кандидати. Це можуть бути іноземні компанії, внутрішні компанії. Наші колеги готові брати участь у цьому конкурсі… Я вважаю, що це реальна перспектива для подальшої життєдіяльності цього підприємства”, – наголосив Скакун.

“Ті перемовини, які вже були, з багатьма вірогідними інвесторами – вони ні до чого не дійшли”, – констатував керівник області. Він зазначив, що раніше перемовини велися з компаніями Gold Leaf Aviation Inc., Capital Hill Group (обидві – Канада), Oriole Capital Group (США). “Постійно вивчалися можливості залучення інвестицій, але наразі ми маємо тільки таку конкретну одну пропозицію, і це – пропозиція від нашого внутрішнього інвестора”, – наголосив Скакун.

Як повідомляв Харків Times, протягом 2012-2019 років ХДАВП взагалі не отримував державних замовлень. Останній літак підприємство випустило в 2014 році.

Наприкінці березня минулого року в «Укроборонпромі» заявили, що розроблено план санації Харківського авіазаводу. Документ в тому числі передбачав прийняття Верховною Радою закону про списання заборгованості авіаційних підприємств, зокрема – податкових боргів ХДАВП.

У січні 2021 року в «Укравіапрому» заявили, що Харківський авіазавод чекає замовлення на 8 літаків Ан-74 для військових.

Вранці 15 квітня на знак протесту проти невиплати зарплати співробітники ХДАВП перекрили пішохідний перехід біля підприємства по вулиці Дерев’янка, згодом – Сумську на пішохідному переході біля Велоцентру.

19 квітня на посаду директора ХДАВП замість Сергія Задорожного призначили Олександра Кривоконя, який раніше вже керував харківським авіапідприємством. Під час представлення трудовому колективу своїм першочерговим завданням на посаді Кривоконь назвав виплату зарплати.

Тоді ж заступник генерального директора ДК «Укроборонпром» з виробництва Ігор Фоменко заявив журналістам, що концерн практично має план виведення підприємства з кризи. Для його реалізації потрібно зовсім трошки державної волі і везіння.

На початку травня 2021 г. «Укроборонпром» повідомив про виплату ХДАВП своїм співробітникам заборгованості за квітень-травень 2020 року в сумі 9 млн грн, включаючи податки.

6 вересня 2021 року профспілка Харківського авіазаводу оголосила одноденний попереджувальний страйк та вивіла співробітників заводу на вулицю з вимогою виплати боргів із зарплати та зміни керівництва заводу.