Для Харківського авіазаводу необхідно зняти мораторій на закупівлю російських комплектуючих – Богуслаєв

Президент АТ “Мотор Січ” Вячеслав Богуслаєв. Фото: Сергій Бобок / Харків Times

Президент АТ “Мотор Січ” В’ячеслав Богуслаєв виступає за зняття на п’ять років мораторію на закупівлю російських комплектуючих для відновлення виробництва літаків на Харківському державному авіаційному промисловому підприємстві.

Про це Богуслаєв заявив на прес-конференції у Харкові 29 листопада після підписання меморандуму про поновлення випуску літаків на ХДАВП, повідомив кореспондент Харків Times.

“Комплектацію потрібно на сьогодні на п’ять років дозволити. Для цього потрібно напружити СБУ вашу обласну, та центральну та Раду безпеки. Більше того, ми до президента України звернулися, щоб зняли санкції з 23 підприємств у Росії – тобто навіть якщо збережуть нам російську комплектацію, ми не зможемо її купити… Спеціально зробили так у цих санкціях так за Порошенка, щоб ми не могли купувати те, що нам треба. Як поводяться наші друзі американці? Прагматично. Вони створили спільне підприємство в Самарі – там, де робиться дюраль. Американці купують у Росії дюралюміній на фюзеляжі – російські авіаційні заводи в черзі стоять… Boeing і Airbus купують на 12 млрд дол. в “Авісмі” (Корпорація ВСМПО-Авісма (РФ), найбільший у світі виробник титану та виробів з нього, експортує продукцію до 50 країн світу, в Україні щодо неї запроваджено санкції – Харків Times) Давайте виховувати молодих керівників у країні, що котлети – з одного боку, а мухи – з іншого боку. Треба домовлятися про ті непорозуміння, які у нас відбуваються у політиці, але годувати народ. І забезпечити робочі місця. Це ми зобов’язані переконати керівництво менше писати дурних документів і більше дозволити нам працювати”, – сказав Богуслаєв.

“Якщо ми зараз прийдемо на завод – де ми візьмемо комплектацію на ці літаки? Ми у себе за 10 років на 40 типах двигунів поміняли всю російську та радянську комплектацію та витратили 1 млрд доларів. І такий світ сьогодні, що вони (замовники – Харків Times) обирають комплектацію. Одні хочуть з однією комплектацією, інші – з іншою. За п’ять років ми разом з АНТК “Антонов” замінимо комплектацію на Ан-140 і на Ан-74″, – заявив Богуслаєв.

Він зазначив, що на обох типах літаків, що випускалися ХДАВП, застаріли конструкції кабін – згідно із сучасними вимогами, вони мають бути цифрові, тоді як на цих літаках ще використовуються стрілочні прилади.

Богуслаєв повідомив, що у вертолітному виробництві на “Мотор Січ” задіяно 39 українських підприємств. “Ми зробили в Україні перший промисловий тепловізор – у Черкасах. Ми зробили три так звані “скляні кабіни”, цифрові. Раніше їх не було взагалі – кабіни, які стоять на Ан-148, Ан-158 – це ще спадщина після Радянського Союзу, я шість разів давав М’ялиці (Анатолій М’ялиця був генеральним директором ХДАВП з квітня 2008 по 2015 р. – Харків Times) літак Ан-74, щоб ми провели презентацію в Арабських Еміратах, в Саудів. Вони кажуть: цьому літаку немає ціни, але замініть кабіну. Вже стрілочних приладів немає у світі. Причому при заміні аналогової кабіни на цифрову на 400 кг літак стає легшим. Паралельно з техпереозброєнням підприємства потрібно заробляти гроші”, – сказав Богуслаєв.

Богуслаєв високо оцінив літак Ан-140, який експлуатує авіакомпанія підприємства. Він зазначив також, що Ан-74 дуже потрібний на світовому ринку, особливо у зв’язку з освоєнням багатьма країнами Крайньої Півночі. “Такого літака з корисним вантажем 10 тонн, який може злітати та сідати на лижах, немає у світі. У Харкові робиться номенклатура літаків дуже затребувана, дуже сучасна, але завод вимагає господаря”, – сказав Богуслаєв.

В.о. голови Харківської облдержадміністрації Олександр Скакун зазначив, що серед експертів немає єдиної думки щодо необхідності закупівлі комплектуючих у РФ. “Це дуже складне питання – питання до експертів авіабудування. Потрібно експертам розібратися, чи можливо цей завод підняти з колін без комплектуючих із РФ. Пан Богуслаєв вважає, що потрібно на п’ять років мораторій, тому що (інакше – Харків Times) це неможливо. Є експерти, які кажуть, що це можливо. Думаю, що може бути побудована така модель, коли буде літак на комплектуючих без покупки в РФ. Це, напевно, і політичне питання”, – сказав Скакун.

У той же час голова Харківської облради Тетяна Єгорова-Луценко виступила проти закупівлі комплектуючих у РФ. “Моя позиція – необхідно зробити все для того, щоб їх не залучати. У нас не непорозуміння, у нас війна”, – сказала вона.

Як повідомляв Харків Times, у Харкові 29 листопада відбулося підписання меморандуму про відновлення випуску літаків на Харківському державному авійаціному виробничому підприємстві у випадку приватизації підприємства. Від потенційних інвесторів, що планують брати участь у приватизаційному конкурсі, документ підписали президент АТ “Мотор Січ” Вячеслав Богуслаєв, голова правління АТ “ФЕД” Віктор Попов та генеральний директор ПРАТ “Авіакомпанія Константа” Михайло Пінкевич.

Протягом 2012-2019 років ХДАВП взагалі не отримував державних замовлень. Останній літак підприємство випустило в 2014 році.