Нацполіція повідомила підозру 10 учасникам злочинної організації службовців Укрзалізниці, які організували масштабну схему поборів на потягах міжнародного сполучення.
Про це Харків Times повідомили у прес-службах Нацполіції та Офісу генерального прокурора.
За даними слідства, організував кримінальні схеми голова Первинної профспілкової організації Вагонної дільниці станції Київ-Пасажирський філії «Пасажирська компанія». Для цього він підібрав команду з-поміж керівництва та посадовців очолюваного ним раніше виробничого підрозділу станції – заступника начальника дільниці, інструкторів поїзних бригад та начальників поїздів міжнародного сполучення. Голова профспілки особисто погоджував кандидатів на посади начальників потягів та провідників та пояснював «правила гри», а також приймав рішення щодо пролонгації трудових контрактів. У разі схвалення кандидатур, вони обов’язково повинні були вступити до профспілки та кожного місяця сплачувати внески. А це – понад 350 тис. гривень з усіх її членів. Якщо людина не погоджувалася на ці умови, її «переконували», не призначали на посаду або переводили на іншу.
З початку повномасштабної війни росії проти України та закриття неба, попит на залізничні квитки виріс у рази, особливо міжнародного сполучення, де він складає 60 пасажирів на одне місце. Користуючись ажіотажем на квитки до Варшави, Будапешту-Відня, Перемишля, Хелму, Кишинева та Західного прямування, ділки запровадили кілька кримінальних схем.
Відповідно до першої схеми, провідники продавали пасажирам місця у службових купе та купе відпочинку провідників, які не реалізуються у системі продажу квитків, а також вільні місця. Реалізовували їх за ціною 300-500 євро за один квиток на потяг Київ-Варшава при офіційній вартості у 3700 грн. Гроші пасажири платили «на руки» начальникам поїздів або провідникам міжнародного напрямку.
Згідно із другою схемою, її учасники до дати відправлення викуповували квитки на вільні місця та напередодні відправлення рейсів реалізували пасажирам за цінами вдвічі-тричі вищими за офіційну вартість. У цих квитках дані пасажирів не відповідали вказаним у бланку проїзного документа та у системі продажу квитків. Їм так само не виписували квитанції, як того передбачають правила перевезення Укрзалізниці. Ця схема діяла до введення «Укрзалізницею» системи верифікації пасажирів через Дія.Підпис.
Правоохоронці задокументували діяльність цих схем протягом січня – червня 2024 року. За такими схемами продавали квитки на потяги Київ-Варшава, Київ-Хелм, Дніпро-Київ-Хелм-Київ-Дніпро, Київ-Перемишль, Київ-Кишинів, а також інші потяги міжнародного сполучення. З кожного рейсу керівник потягу повинен був занести «касу» – від 2000 гривень з маршруту по Україні та від 2000 до 5000 євро з найпопулярніших закордонних сполучень. Лише за шість місяців 2024 року за схемою «перевезення пасажирів» АТ «Укрзалізниця» недоотримала понад 73 млн грн прибутку, які «осіли» в кишенях зловмисників. Дії підозрюваних призводили до штучного дефіциту проїзних квитків у системі вільного продажу. Отримані за такими схемами кошти не відображалися у фінансовій звітності після виконаних рейсів, а розподілялися між усіма учасниками. Левова їх частка передавалася по ієрархічному ланцюгу у злочинній організації її лідеру – голові профспілки.
Нині 10 учасникам злочинної організації слідчі повідомили про підозру. Залежно від ролі та участі в злочинних схемах їхні дії кваліфіковані згідно з ч. 1, 2 та 3 ст. 255 Кримінального кодексу (створення, керівництво злочинною спільнотою або злочинною організацією, а також участь у ній), а також ч. 1 та 2 ст. 364 (зловживання владою або службовим становищем).
У ході понад 80 обшуків правоохоронці вилучили грошей в національній та іноземній валюті на суму майже 5 млн гривень, автомобілі, чорнові записи, документацію, телефони тощо.
Тривають слідчі дії щодо оголошення підозр іншим членам злочинного угруповання. Вирішується питання про обрання підозрюваним запобіжних заходів. Продовжуються подальші заходи зі збору доказової бази, аби всі причетні до кримінальних схем понесли відповідальність відповідно до чинного законодавства.