Харківська міськрада вирішила втягнути містян у борги на 15 млн євро для купівлі 30 електробусів

Електробуси в Боготі, Колумбія. Фото: BYD Colombia, CC BY-SA 2.5, via Wikimedia Commons

Харківська міська рада на своїй сесії 19 серпня вирішила здійснити у 2024 році місцеве запозичення на суму до 15 млн євро з метою придбання 30 електробусів.

Про це Харків Times дізнався з тексту рішення сесії.

Запозичення здійснюється шляхом залучення позикових коштів відповідно до Фінансової угоди «Міський громадський транспорт України II» між Україною та Європейським інвестиційним банком, ратифікованої Законом України від 17 лютого 2022 року № 2066-ІХ, Бюджетного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2020 року № 1494-р «Про залучення коштів позики від Європейського інвестиційного банку для реалізації проекту «Міський громадський транспорт України ІІ».

Строк позики становить до 22 років для кожного траншу, включаючи пільговий період до 5 років. Відсоткова ставка визначається банком на дату вибірки траншів.

Судячи з відеозапису сесії, який був наданий журналістам прес-службою міськради, депутати проголосували за цей проєкт рішення одностайно. Жодних питань в них не виникло – або деталі їх в принципі не цікавили, або ж вони мали змогу отримати відповіді до сесії. Враховуючи, що віддавати цей борг будуть харківці, причому або в ситуації війни (не дай Бог, звичайно), або в ситуації важкого післявоєнного відновлення – було б непогано, щоб міська влада якось пояснила і нам, чим викликана гостра необхідність такого рішення. На сьогодні  Харків Times не вдалося знайти жодного документа, що проливав би світло на те, яким буде майбутнє транспортне щастя. На яких маршрутах в місті вони будуть експлуатуватися, які розрахунки підтверджують ефективність на них саме такого виду транспорту, чому Харків вирішив під час війни стати полем експериментів за власний рахунок попри відсутність досвіду експлуатації електробусів в інших містах країни? Скільки коштуватиме Харкову побудова та подальше утримання відповідної інфраструктури – зарядних станцій або станції (в залежності від обраної схеми живлення), потужностей для обслуговування та ремонту маши,н тощо? Як ця інфраструктура буде захищена від обстрілів та працюватиме підчас блекаутів? Це тільки найочевидніші питання.

За даними ЗМІ, найбільше захоплення ідеєю переходу на електробуси у містах колишнього СРСР мала московська влада – там рахунок машин йде вже на сотні, при цьому була значно скорочена тролейбусна мережа, і експерти сприймають цей досвід вельми критично (втім, за останні роки критики поменшало, бо в тоталітарній державі вона не вітається, скажімо так). Експериментували з введенням електробусів і в інших містах країни-агресора – але набагато далі експериментів там не пішло. В Україні сьогодні немає досвіду масштабного використання електробусів у міських перевезеннях – попри гучні заяви, анонси та проєкти.

Раніше Харків Times вже писав у загальних моментах про те, якими бувають електробуси і з якими проблемами може бути пов’язана їхня експлуатація. Можливо, ця тема потребує подальшого обговорення – але наразі ще немає даних про плани харківських керманичів, щоб про це говорити предметно. І дуже багато питань до влади.