Міноборони звинувачує ХКБМ у зриві контрактів на виробництво та модернізацію бронетехніки.

Міністерство оборони України звинувачує державне підприємство “Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім. О.О.Морозоваˮ (ХКБМ) у зриві контрактів на виробництво та модернізацію бронетехніки. В той же час, Міноборони заявляє, що звинувачення з боку “Укроборонпрому” на адресу оборонного відомства у начебто намірах блокування закупівлі бронетранспортерів БТР-4Е та доведення ХКБМ до банкрутства” є абсолютно безпідставними, а факти, поширені низкою інформаційних агенцій та Інтернет-видань, “не мають достовірного підтвердження”.

Про це Харків Times дізнався із заяви Міноборони.

В документі зазначається, що Міноборони щорічно, починаючи з 2014 року, планує кошти в державному оборонному замовленні на закупівлю бронетехніки виробництва ДП “ХКБМˮ. За ці роки здійснювалась закупівля бронетранспортерів БТР-4Е та машин на їх базі (командирський БТР-4К, броньована медична машина, броньована ремонтно-евакуаційна машина). При цьому, авансування державних контрактів становило від 70 до 80 відсотків на закупівлю сировини, матеріалів та комплектуючих виробів, виплату заробітної плати працівникам. Підприємством в більшості були зірвані терміни постачання продукції, що приводило до сплати штрафних санкцій.

Останній такий контракт, укладений у 2017 році на постачання бронетранспортерів БТР-4Е, взагалі було розірвано з метою недопущення банкрутства підприємства з причини неспроможності ДП “ХКБМ” виготовити техніку в повному обсязі (продукція була поставлена частково, що призвело до невиконання планів в забезпеченні підрозділів Збройних Сил України необхідними сучасними зразками бронетехніки).

Між Міністерством оборони і державним підприємством “Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім. О.О.Морозоваˮ укладено і виконується державний контракт з оборонного замовлення на закупівлю бронетранспортерів БТР-4Е із залученням кредитів під державну гарантію. Укладання цього Контракту передбачало забезпечення нагальної потреби Збройних Сил України бронетехнікою в найкоротші терміни та зменшення щорічного фінансового навантаження на бюджет Міноборони шляхом залучення кредитних коштів підприємством. При цьому, Міністерством оборони в повному обсязі, відповідно до звернень ДП “ХКБМˮ, погоджено вибірку коштів в банку для авансування контракту.

“Однак, за два роки виконання контракту, при належному фінансуванні, підприємством виготовлено лише сім одиниць бронетранспортерів БТР-4Е, частина бронетранспортерів знаходиться на різних стадіях виготовлення, а майже половина – взагалі не закладена у виробництво (у тому числі корпуси для бронетранспортерів на ТОВ “Лозівський ковальсько-механічний завод” з причини недофінансування останнього з боку ДП “ХКБМ”). Крім того, з незрозумілих причин не закуплені або непоставлені на ДП “ХКБМ” значна кількість комплектуючих виробів для виконання зазначеного контракту, що забезпечений фінансовим ресурсом з боку Міноборони. При цьому, значна більшість постачальників вказаних комплектуючих є якраз підприємства, що входять до складу ДК “Укроборонпром”, який самоусунувся від загального керівництва проектом під гаслом “неможливості втручання в господарську діяльність підприємств”, – йдеться у заяві.

На цей час ДП “ХКБМˮ повністю зірвані терміни виготовлення та постачання продукції за контрактом. Зрив терміну постачання призвів до негативних наслідків, головними з яких є не задоволення нагальних потреб Збройних Сил України у бронетранспортерах та значне збільшення ціни за одиницю продукції.

З метою вирішення питання порядку подальшого виготовлення продукції, Міністерством економічного розвитку та торгівлі України у червні та серпні 2019 року проведено дві наради за участю представників Міністерства оборони, Міністерства фінансів, Державного концерну “Укроборонпромˮ та ДП “ХКБМˮ. На цих нарадах, з метою отримання бронетранспортерів, недопущення збитків державі та банкрутства ДП “ХКБМ”, Міністерством оборони були запропоновані шляхи, які дозволяють зменшити вартість продукції за контрактом орієнтовно на суму близько 220,0 млн. грн.

“Але головне, чого прагне керівництво ДК “Укроборонпром” та ДП “ХКБМ”, аби Міноборони, всупереч умовам контракту та законодавства України, відмовилося від стягнення з ДП “ХКБМ” штрафних санкцій за невиконання умов контракту, та перенесло терміни постачання бронетранспортерів майже на рік, що тягне за собою невиправдану сплату відсотків за користування кредитом в обсязі 11,2 млн. грн щомісячно. Таке управління керівництва ДК “Укроборонпром” та ДП “ХКБМ” призвело до численного звільнення кваліфікованого персоналу підприємства через невиплату заробітної плати”, – заявляє військове відомство.

Міноборони також прокоментувало звинувачення “Укрборонпрому” у блокуванні міністерством розробки з модернізації танку Т-64.

Військові заявляють, що ще у 2016 році між Міноборони та ДК “Укроборонпром” підписано спільне рішення на відкриття дослідно-конструкторської роботи з модернізації танку Т-64, головним виконавцем якого є ДП “ХКБМ”. Міноборони починаючи з 2016 року планувалось фінансування зазначеної роботи.

“Однак, у зв’язку з самоусуненням керівництва ДК “Укроборонпром”, ДП “ХКБМ” майже три роки створювало кооперацію підприємств (які також входять до складу концерну) та узгоджувало з ними роботу. Контракт на виконання роботи Міноборони з ДП “ХКБМ” укладено у 2019 році, але до цього часу підприємством не укладені відповідні договори зі співвиконавцями робіт, що не дозволяє почати авансування контракту, кошти на який лежать на рахунках Міноборони. ДК “Укроборонпром” заходів не вживає”, – йдеться у заяві.

За даною ситуацією, що склалась, 15 серпня 2019 року Міністром оборони України направлені відповідні звернення до вищого керівництва держави.

Як повідомляв Харків Times , ДП “Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім. О. Морозова” вимушено переводить майже тисячний колектив підприємства на дводенний робочий тиждень.

Концерну “Укроборонпром”, до складу якого входить ХКБМ, заявив, що причина цього – низка рішень Міноборони, які створюють умови для знищення ХКБМ. Концерн заявив, що Міноборони припинено фінансування виробництва БТР-4 через нездатність приватної компанії ТОВ “Лозівський ковальсько-механічний завод”, яка є монополістом у виготовленні корпусів зі сталі марки “71”, виробляти необхідну кількість корпусів. “85-те військове представництво Міноборони заблокувало можливість виробляти корпуси БТР-4 із бронесталі виробництва Євросоюзу на потужностях ХКБМ та інших підприємств Концерну”, – йдеться у повідомленні.