Омбудсмен з прав виборців: “Наше завдання – не дати поховати справи про порушення на виборах”

Фото: Юрій Чумак/Facebook

Підкуп, джинса, незаконна агітація – основні порушення на виборах, з якими веде боротьбу Громадянська мережа ОПОРА. Сьогодні представники цієї організації працюють в кожній області України. Які проблеми виявили в Харкові і регіоні після старту президентської кампанії, “Харьковский репортер” розпитав правозахисника Юрія Чумака, який став омбудсменом щодо захисту прав виборців Громадянської мережі ОПОРА.

Притягують дрібних сошок

Юрій, навіщо потрібна така посада як регіональний омбудсмен по захисту прав виборців? Які у вас повноваження?

– Важливою відмінністю цих виборів стала поява омбудсменів з прав виборців. Така посада з’явилася після аналізу виборчого процесу на минулих виборах. Експерти виявили, що правоохоронні органи недостатньо реагували на зафіксовані порушення. В ОПОРІ прийшли до висновку, що в Україні від виборів до виборів торжествує не право, а тотальна безкарність осіб, які здійснюють різноманітні махінації і фальсифікації.

Як показала практика, в кращому випадку до відповідальності притягують дрібних сошок. А безкарність породжує нові порушення. У підсумку вирішили, що будемо відстежувати порушення на всіх рівнях: яким чином розглядаються скарги про порушення під час виборчого процесу, а потім звертатися в поліцію, прокуратуру. Якщо справи будуть слухатися в судах, то ходити в суди, щоб під час засідань не було спроб ці справи поховати. Розголошувати подібні факти.

Поліція не завжди реагує неефективно

ОПОРА проводить моніторинг порушень під час виборчої кампанії. Уже можна скласти топ порушень по Харкову і області?

– Практично всі порушення, які фіксувалися в перші півтора місяці, були пов’язані з агітацією. У нас традиційно, коли друкують агітаційні матеріали, не завжди вказують вихідні дані – хто замовник, тираж – хоча це вимога закону. Значна частина банерів і білбордів розміщуються по всій країні без вихідних даних. Крім того, вся виборча продукція повинна друкуватися за рахунок коштів з виборчих фондів кандидатів. Якщо борд стоїть, а на ньому немає вихідних даних, з’являється підозра, що він був виготовлений за незрозуміло які гроші.

Активісти ОПОРИ звертаються в таких випадках до правоохоронних органів. Реакція правоохоронців нас не сильно влаштовує. Тому що були десятки таких звернень. Поліцейські реагували не дуже ефективно, але сам факт того, що вони приїжджали, фіксували місце, брали пояснення у власників бордів – це зіграло позитивну роль. Покарані одиниці, але на бордах стали додавати вихідні дані.

Були також порушення, які виникали, коли представники кандидатів збирали персональні дані виборців.

Які ще порушення були відзначені?

– У багатьох ЗМІ постійно йде джинса, інформація про кандидатів в президенти подається під виглядом новин.

На даному етапі ОПОРА відслідковує процес початку роботи окружних комісій. Далі будемо моніторити, яким чином формуються дільничні виборчі комісії. Зараз ОПОРА набирає спостерігачів.

ЦВК зареєструвала понад 100 організацій, які можуть спостерігати за виборами. Деякі з цих організацій мають певне політичне забарвлення і можуть бути використані для різних маніпуляцій.

Більше 100 спостерігачів на дільницю

За якими порушень вже вжиті заходи, когось покарали?

– По агітації поки є поодинокі випадки реагування правоохоронців. Складено кілька адміністративних протоколів, по одному з них є судове рішення. Кримінальні виробництва – це довга “пісня”, рішення може бути дуже нескоро.

На президентських виборах велика кількість кандидатів. На що це може вплинути?

– На ділянках може бути багато спостерігачів і комісіям буде важко працювати. Але, цілком можливо, що влаштовувати будь-які фальсифікації в таких умовах буде складніше. Якщо представники кандидатів будуть стежити один за одним, то це буде добре.

У комісії може бути не більше однієї людини від кандидата. Спостерігачів може бути по два від кожного кандидата і від кожної партії, висувати кандидата. Теоретично на ділянці може бути понад 100 чоловік спостерігачів, довірених осіб і журналістів. Кількість може бути величезним, але я сподіваюся, що воно буде в розумних межах.

Ті, хто визначився з вибором кандидата, можуть проголосувати досить швидко. А ті, хто будуть читати бюлетень, можуть витратити на це досить багато часу. У законі немає норми, яка чітко регулювала б час знаходження до кабінки. Через це на ділянках можуть виникати виборчі пробки. Цілком можливо, що будуть прийматися якісь додаткові заходи, щоб цього не відбувалося в день голосування. У законі йдеться, що потрібно ставити позначку на бюлетені в кабінці, але не передбачено жодних санкцій, якщо громадянин це зробить, не заходячи в кабінку для голосування.

Чи буде до виборів вирішена проблема голосування за електронними документами?

– На підставі Закону “Про вибори президента України” людина може проголосувати, якщо він внесений до списків виборців. Документом, що посвідчує особу для голосування, є паспорт громадянина України, а в якому вигляді він буде представлений, – не має значення.

Валерій Бистров, “Харьковский репортер”