На орбіті випробували розроблений харків’янами унікальний двигун для супутників

На навколоземній орбіті відбулися успішні випробування електрореактивного двигуна NPT30-I2, що використовує для руху газоподібний йод. У розробці унікальної установки взяли участь випускники Харківського університету імені Каразіна Дмитро Рафальський, технічний директор французької компанії ThrustMe та провідний науковий співробітник інституту Станіслав Дудін, який входить до консультативної ради компанії ThrustMe.

Про це Харків Times повідомили у прес-службі університету.

Зазвичай як паливо для супутників застосовувався ксенон. Однак цей газ є рідкісним, дорогим та потребує особливих умов зберігання під тиском. Альтернативним паливом може стати йод, який можна зберігати у твердому вигляді. Ще одна перевага йоду – при нагріванні він одразу перетворюється на газ. Це означає, що конструкція двигуна на йодному паливі компактніша і простіша, тому що його не потрібно обладнати газовими баками, системами контролю тиску та іншими технологіями, необхідними для двигунів на ксеноновій тязі.

Але перешкодою у використанні йоду стала його висока активність, що вимагало нових технологічних підходів. В останні десятиліття багато дослідників у світі, у тому числі з NASA, провідними Європейськими аерокосмічними компаніями, намагалися створити космічні двигуни, засновані на йоді, але переможцем цієї гонки виявився молодий французький стартап ThrustMe, у складі якого були вихованці фізико-технічного факультету Каразінського університету.

Розроблений ThrustMe твердотільний іонний силовий агрегат на йоді NPT30-I2 має скромні розміри – це куб 10х10х10 см. Усередині двигуна розташована ємність із кристалічним йодом, з’єднана з розрядною камерою, де в індуктивно зв’язаній плазмі відбувається його іонізація. На виході з розрядної камери розташована іонно-оптична система, де відбувається прискорення іонів. Також у корпусі розташовані численні електронні контролери, що дозволяють керувати силовим агрегатом.

Перший запуск двигуна у космосі пройшов у листопаді 2020 року. Двигун був встановлений на супутник CubeSat і запущений ракетою Long March 6. Супутник піднявся на 480 км від поверхні Землі, було проведено низку маневрів щодо зміни його орбіти, що продемонструвало ефективність цієї нової перспективної технології.

Довідка:

Компанія ThrustMe була заснована у 2017 році. Її керівники – Ані Аанесланд та Дмитро Рафальський – експерти в галузі фізики плазми та електричних двигунів.

Як повідомляв Харків Times, супутник із розробленою в Харкові технологією вивели на орбіту.