Автобусні перевізники припинили обслуговувати третину маршрутів Харкова

А помните?... Фото: Андрей Кравчук / gortransport.kharkov.ua

Автобусні перевізники сьогодні не обслуговують 53 автобусні маршрути з 153, передбачених транспортною схемою Харкова.

Про це повідомив на засіданні постійної комісії Харківської міськради з питань транспорту і зв’язку директор Департаменту інфраструктури Сергій Дульфан, передає кореспондент Харків Times.

“З огляду на карантинні заходи, скорочення водійського складу в зв’язку з відтоком водіїв як з виїздом за кордон, так і перекваліфікацією, збільшенням фінансового навантаження у зв’язку з постійним зростанням заробітної плати, палива і витрат на експлуатацію в період 2020 року та трьох місяців поточного року склалося істотне скорочення маршрутів, що обслуговуються”, – сказав Дульфан.

За його словами, замість 830 автобусів, що мають працювати на міських маршрутах, на вулиці виходять 539 машин.

На міських маршрутах працюють 13 компаній-перевізників, всі договори з ними в минулому році було переукладено ще на 5 років.

В умовах карантину вдвічі скоротилися обсяги перевезень – а з ними і доходи підприємств. За 2020 рік автотранспортні підприємства перевезли на міських маршрутах 28,7 млн пасажирів, з них 18,5 млн – платних. У той же час, за 2019 рік було перевезено 50,8 млн. пасажирів, з них 31,4 млн платних. “Згідно з аналізом, надалі обсяг перевезень усіма видами транспорту буде також скорочуватися, а доходи перевізників будуть зменшуватися”, – сказав Дульфан.

“На сьогоднішній день вже нічим платити заробітну плату, підприємство має борг під 800 тис. гривень, який вже нічим перекривати. Якщо паливо стрибне ще на гривню – просто не зможу виїхати. Капиталку робити вже нічим, купити нові автобуси – це взагалі не реально на ті гроші, які ми заробляємо”, – сказав депутатам директор ТОВ “Експрес” Олександр Степко.

За словами директора ТОВ “Трансмейл-2012” Олександра Шептури, до локдауна підприємство працювало прибутково, доходів вистачало і на купівлю трьох нових автобусів на місяць. Проблеми у підприємства почалися після введення карантину – різко впало завантаження автобусів, а затверджений в жовтні 2018 року тариф розраховувався виходячи з повної місткості. Крім того, в тарифі закладена мінімальна зарплата 3,2 тис. грн, а відтоді вона зросла вже на 2,8 тис. грн. – це 14 тис. гривень податків на одного працюючого. На підприємстві працює 180 осіб – тільки додаткові податки на заробітну плату становлять 2,5 млн. гривень на рік.

“У нас таких резервів немає. Прибуток, який ми мали для покупки рухомого складу – навіть видаткової частини зараз не вистачає, не те що прибутку для закупівлі запасних частин… Доходів сьогодні вистачає на заробітну плату, податки і паливо-мастильні матеріали. За статті автомобільні шини, акумулятори, запасні частини – ми це перекрити не можемо. Ми сьогодні з’їдаємо ті резерви, які були – ми їх вже за рік з’їли “, – сказав Шептура. Якщо раніше його компанія експлуатувала 120 автобусів – то тепер на маршрути виходить тільки 41.

Серйозною проблемою він вважає і дефіцит на ринку праці водіїв: багато хто виїжджає працювати за кордон. “Якщо ІТРівців я десь в змозі знайти, якихось випускників інститутів – водія знайти неможливо”, – сказав Шептура.

Ще однією причиною гострої ситуації в галузі перевізники називають різке збільшення серед пасажирів частині пільгового контингенту. За словами Шептури, якщо раніше на його маршрутах пільговики становили 14-15%, то сьогодні – до 40%. На думку перевізників, частково це пояснюється зменшенням кількості працюючих людей, яким треба щодня добиратися на роботу і з роботи додому: якась частина працівників перейшла на дистанційну роботу, хтось поїхав. “Карантинний” вимога під загрозою штрафу обмежувати кількість пасажирів сидячими місцями вже саме по собі зменшує заповнюваність салону наполовину.

Додатковою проблемою для автобусних перевізників стало введення e-тікетів в міському електротранспорті. Пільговики мають право на безкоштовні 50 поїздок на місяць, і багато при можливості намагаються заощадити пільгову поїздку, скориставшись безкоштовно автобусом. Крім того, пільгові електронні квитки видаються тільки жителям територіальної громади Харкова – таким чином, жителі передмістя, які хочуть скористатися правом на пільговий проїзд, тепер намагаються користуватися автобусами.

Серйозною проблемою для перевізників стала поява великої кількості підроблених документів на пільговий проїзд. За словами представників компаній, частина з них дуже важко відрізнити від справжніх, а водій не має ані можливості, ані часу це зробити. Вилучення певної кількості підроблених документів ситуацію радикально не змінює. Представники перевізників запропонували зобов’язати пільговиків пред’являти при посадці в автобус, крім відповідного посвідчення, ще й е-тікет – це б дозволило хоч в якійсь мірі зменшити кількість пасажирів, що їздять за фальшивими документами. Однак, за словами Дульфана, така вимога не передбачена відповідним законом.

Перевізники стверджують, що просили міську владу видати валідатори і на автобуси – “хоча б пільговиків рахувати”. За словами Дульфана, валідатори в транспортні засоби встановлює компанія-інвестор, яка хоче потім отримувати свій дохід у вигляді відрахувань від оплати проїзду. “Перевізникам пропонували це зробити ще більше року тому. Просто мовчки все проігнорували зроблену пропозицію. Я нагадую, що розмова з інвестором йшов в розрізі, що всі платні теж йдуть через валідатор. І все – перевізники затихли … Або весь фінансовий потік через валідатор – або за свої кошти “, – сказав Дульфан. За словами перевізників, сьогодні у них немає грошей на придбання валідаторів, кожен з яких коштує від 400 до 600 доларів, а потім ще необхідно пройти сертифікацію по внесенню змін до конструктив транспортних засобів.

Дульфан пояснив, що без валідаторів неможливо врахувати кількість пільговиків, щоб потім отримати компенсацію у держави. “Завжди існувало два методу обліку поїздок пільгових категорій: персоніфікований і розрахунковий. Для того, щоб можна було скористатися розрахунковим методом, раніше надавався коефіцієнт співвідношення платних до пільговиків, який видавала статистика. Останні 6 або 7 років статистика даного коефіцієнта не дає. На сьогоднішній день залишився тільки персоніфікований облік “, – сказав він.

“Ми зайшли в глухий кут. Цю проблему ми, перевізники, вирішити самі не можемо”, – сказав один з присутніх на комісії підприємців.

Вислухавши представників перевізників, члени комісії одноголосно проголосували за продовження засідання в закритому режимі – журналістам запропонували піти. Причина озвучена була – ймовірно, те, які рішення приймуть депутати з питання про ситуацію з автобусними перевезеннями в місті, відноситься до відомостей, секретність яких охороняється законом. А інакше – чому би ще?

Як повідомляв Харків Times, заступник Харківського міського голови з питань інфраструктури міста Євген Водовозов заявив, що у Харкові з’являться муніципальні автобуси.