У Харкові збираються відродити випуск трамвайних вагонів з фанери

Фото: bmforum.com.ua

Компанія “Товариство харківських кінно-залізних доріг” має намір почати випуск нових трамвайних вагонів з фанери до кінця поточного року.

Про це Харків Times повідомив представник підприємства.

За його словами, за основу конструкції нового трамвая фахівці заводу взяли вагон “Х”, створений в 20-х роках минулого століття в умовах економічної розрухи.

“Техніко-економічні показники цього трамвая відповідали реаліям, які близькі до тих, що склалися і в сьогоднішній Україні. Міська влада неодноразово заявляла про високу вартість трамвайних вагонів, що випускаються сьогодні. Це є реальною проблемою для міста з усе ще розвиненою мережею трамвайних маршрутів. Ми знаємо про плани харківського бізнесмена Олександра Ярославського налагодити випуск трамваїв, які могли б конкурувати з наявними сьогодні на ринку машинами за ціною. Однак ми пропонуємо місту більш радикальне рішення, що вже добре “обкатане” на харківських вулицях і зарекомендувало себе з найкращого боку. За комфортом ці машини мало чим поступаються тим, які ходять в Харкові, але краще мати такий фанерний трамвай, ніж не мати ніякого “, – сказав він.

Конструкція трамваїв максимально спрощена, в ній врахований досвід експлуатації вагонів та їх модернізації в повоєнний час, а також випуску в Харкові в 1957 році власних причіпних вагонів на базі вагона “М”, що випускався в Митищах (РФ). Вагони мали металеву раму, дерев’яний дах, максимально спрощену прямокутну геометрію корпусу, були обладнані дерев’яними сидіннями і двома дверима з пневматичним приводом.

У моторному вагоні передбачена кабіна водія, відокремлена від салону фанерною перегородкою. Як і століття тому, моторні вагони оснащуватимуться жорстким двухосним візком, двома тяговими двигунами (по одному на кожну вісь), а також колодковим гальмом з пневматичним і ручним приводом. За словами представника компанії, в сучасній версії вагона будуть використовуватися електромотори виробництва “Електроважмашу”. “Ми чули, що харківські двигуни не хочуть купувати українські заводи через умови повної передоплати, тривалого терміну виробництва і дещо більшої ціни по відношенню до зарубіжних аналогів. Але нас це не лякає: якщо вже харків’яни не будуть їх купувати – то хто ж буде?”, – сказав він.

Причіпний вагон буде виконаний за аналогічною схемою, але не матиме кабіни управління та електрообладнання, в його конструкції відсутній візок і застосована буксова підвіска осей.

Повна місткість моторного вагона становить 100 місць (з них 16 – сидячих), причіпного – 114 місць (з них 19 – сидячих).

Конструкція вагонів допускає створення з них тривагонних поїздів, що дозволяє оптимізувати графік перевезень на трамвайних маршрутах.

Підприємство також передбачає освоїти випуск на базі цих вагонів зразкових трамвайних потягів “Пан” за кресленнями 1933 року. У вагонах цього поїзда поперечна торцева стінка між салоном і площадкою буде замінена аркою з нікельованими стійками, салони будуть обладнані м’якими диванами, дзеркалами і годинниками, у вікна вставлено дзеркальне скло, робоче місце водія буде відділено від салону фіранкою.

“Використання вагонів традиційної конструкції є досить поширеною практикою, в тому числі і в Харкові – тут досі успішно експлуатуються старенькі “Татри Т3”, які харків’яни ласкаво називають “дріфткарами”. До речі, трамваї типу “Х” ходили харківськими вулицями ще в 60-х. І нам в умовах кризи буде корисно згадати напрацювання і досвід минулих років “, – зазначив представник заводу.

Крім того, компанія має намір спробувати переконати харківську владу відновити хоча б частково харківську конку. За словами співрозмовника видання, зацікавленість в інвестуванні цього проекту висловив один з бельгійських венчурних фондів. “Бельгійці вже мали досвід будівництва конки в Харкові, але тоді все пішло не дуже добре. Хоча ряд ідей був би цілком актуальний і сьогодні: наприклад, на літо знімалися бічні і задня стінки вагонів, і в спеку харків’яни із задоволенням користувалися таким “дачним” варіантом конки. Ми сподіваємося, що зараз городяни зможуть оцінити по достоїнству переваги цього екологічно чистого виду міського транспорту”, – сказав він. Інвестори вважають, що конка зможе повернути харків’янам маршрут по вулиці Пушкінській від площі Конституції до парку Горького, пущений в грудні 1910 року і демонтований кілька років тому. “Зараз по Пушкінській взагалі не ходить громадський транспорт, а харківська конка влітку ходила із 7 ранку до 11 вечора, а взимку – до 10. Тобто, сьогодні конячки могли б цілком успішно конкурувати з автобусними перевізниками”, – сказав представник компанії.

Моторні вагони серії “Х” були розроблені фахівцями з Харкова. Вагони типу “Х” та “М” (причіпні) випускалися з 1927 по 1941 рік Митищинським вагонобудівним заводом (Московська область, Росія), Головними трамвайними майстернями імені Домбаля (згодом Завод електротранспорту імені Дзержинського, Київ), Миколаївським суднобудівним заводом, Усть-Катавским вагонобудівним заводом (Челябінська область). На початку 30-х років їхній випуск склав до 2 тис. вагонів на рік, в 1937 році вагони цих типів становили близько 80% всього трамвайного парку СРСР. Експлуатація цих трамваїв на маршрутах тривала до кінця 60-х років, після чого низка вагонів використовувалися як службові.

Як повідомляв Харків Times, редакція рекомендує читачам не забувати, що сьогодні – 1 квітня. Втім, в будь-якому жарті є частка жарту …