Зв’язок з СБУ і політика: Як влаштовані телеграм-канали Харкова

телеграм
Фото: kormanews.by

Останнім часом українці все частіше користуються телеграм-каналами як джерелом інформації. Розслідування в ЗМІ показали, причетність деяких всеукраїнських паблік до депутатів від партії влади, опозиційних сил і навіть до Росії. Все частіше ми стаємо жертвами інформаційних маніпуляцій та розгону так званих фейків за допомогою численних каналів.

Харків Times вирішив розібратися, як працюють і з ким пов’язані телеграм-канали Харкова, оскільки їх кількість зростає, рівно як і аудиторія регіону. Ми поспілкувалися з кількома адміністраторами великих ТГ-каналів, які побажали залишитися анонімними.

На даний момент найбільші за кількістю читачів це “Ху*вий Харків” (90 тис. читачів) і “Ху*вая Салтівка” (57 тис.) – вони йдуть з великим відривом від конкурентів.

“Ось, наприклад, ХХ (Ху * вий Харків – ред.) 90 тисяч, ХС (Ху*вая Салтівка – ред.) 60 тис. – в цих каналах читачі не накручені, грубо кажучи, я за ними стежу з першого дня. А ХХ, напевно першим в телеграм зареєстрував канал, вони починали з групи Вконтакте, і, коли його заблокували на території України, вони написали, що переходять в телеграм і почалося – 10, 20, 30 тисяч. Дуже швидко набрався кістяк аудиторії “розповідає один з адміністраторів конкурентного каналу.

Здебільшого – це історія більшості великих каналів Харкова, вони всі мали початкові сторінки в Фейсбук, Інстаграм або Вконтакте. Наприклад, у “Харківських буднів” велика аудиторія в Фейсбук, вони в ньому агітують підписатися ще й на телеграм, звідти і набирається основна частина читачів в телеграм. У той же час є, “Харків у темі”, він робить те ж саме, тільки через свій Інстаграм.

Адміни

90% пабліків Харкова не тільки контактують, але і співпрацюють між собою – це основна відмінність від інших великих міст України. Склалася певна культура спілкування, зустрічей.

“Наприклад, якщо в Києві когось банять, то інші радіють, адже конкуренту погано. У Харкові ж навпаки, якщо банять телеграм-канал який всіх дратує, все одно адміни візьмуть безкоштовно і допоможуть репостом” ось їх забанили, підпишіться на нову сторінку “. Це чисто харківська тема, ніде такого не зустрічав”, – запевняє нас співрозмовник.

В основному всі один одного знають особисто, існують адміністраторські чати, в яких вони переписуються і домовляються про зустрічі і спільне дозвілля.

“Це не означає один чат на всіх адмінів, їх умовно кілька і представники тих чи інших каналів в якомусь таки є”, – пояснює один з адміністраторів.

Середньостатистичний портрет – це люди 25-35 років, безробітні, або збираються кинути роботу, оскільки ведення соцмереж займає левову частку часу, а виробництво власного контенту вимагає ще більше.

“Це звичайні люди, від продавця в магазині до вантажника в зростанні, ніяких супершпигунів серед них немає, хтось працює на ринку, хтось в медицині”, – розповідає один зі співрозмовників.

Зв’язок з СБУ

Останні конфлікти в адмінській середовищі були в 2013-14 роках, коли в населення поділилося на прихильників Майдану і його супротивників – те ж саме було і в середовищі пабліків. У цей період, кожен загравав зі своєю аудиторією, ніж агресивніше були заклики, тим більше її підхоплювали читачі. Доходило навіть до публікації персональних даних та фото адміністраторів конкуруючих пабліків із закликами “розібратися”.

“У той час на них (адмінів – ред.) і вийшло СБУ. Вони, напевно, побачили, наскільки конфліктність зростає, оскільки там групи людей збиралися їхати додому до когось і розбиратися”, – згадує співрозмовник.

Ось тоді і почалася активна робота з адміністраторами пабліків. Представники Служби безпеки знайомилися з кожним окремо, на підставних заходах, на які запрошувалися адміністратори і фіналом став офіційний захід під егідою обміну досвідом. В одну з готелів Харкова були запрошені адміни великих «ворожих» груп з метою познайомитися, поділитися досвідом. Це було формальний захід, головна мета була, щоб все потиснули один одному руки і припинили ворожнечу. Що в підсумку і сталося.

“І якби не та зустріч, Харків б продовжували розхитувати і боюся уявити будь-що це все вилилося”, – стверджує один з адміністраторів.

У 2014-16 роках в основному співробітництво спецслужби з паблік звелося до консультативного.

“Наприклад, якщо адміністраторам груп повідомляли про скупчення російських військ з боку Бєлгородської області, то ми могли уточнити цю інформацію безпосередньо у координатора зі спецслужби, якщо нам відповідали, що це неправда, то ми спростовували, щоб не плодити фейки”, – розповідає співрозмовник.

Протягом вже 6 років координатор СБУ веде роботу з адміністраторській середовищем, допомагають все також зі вкидання, метою яких створення інформаційної напруженості в суспільстві. За словами всіх співрозмовників Харків Times, впливу на контент ніколи не було.

Гроші

Основний дохід від пабліків залежить від комерційної реклами. Ціни залежать від кількості читачів і контенту каналу. Рекламодавці часто не люблять канали з шок-контентом і вибирають розважальні або інформаційні.

Якщо в паблік на 50 тисяч читачів, то ціни починаються від 2 тис. гривень за один комерційний рекламний матеріал і від 3,5 тис. гривень за політичний контент. Найчастішими клієнтами є великі супермаркети, оператори мобільного зв’язку, служби таксі.

“Зазвичай це ті, хто кого є гроші, малий бізнес не готовий платити такі суми. До того ж від однієї публікації мало що зміниться, для ефекту потрібно розміщуватися в декількох каналах відразу, десь від 3 до 5”, – розповідає співрозмовник.

За його словами, телеграм-канали намагаються постити рекламу 1 раз в 2-3 дня, щоб не вчащати, тобто при обсязі в 10 реклам за місяць виходити прибуток близько 20 тисяч гривень, проте більше 30 тис. однією комерцією зазвичай не заробляють.

“Якщо з урахуванням політики і вкидань – можна заробляти + 17-20 тис додатково. Зараз з’явилися “ФактиХА”, “Радзинський “, “Cлобожанскій ліфтер”,”Якийсь змій”,”губернаТОР”, наприклад, якщо вони заходять з рекламою, це дуже великі бюджети, вони витрачають 15-20 тис. і відразу проплачують в 5-7 різних каналів, щоб їх якусь новину репостнулі всюди”, – відзначає один з адміністраторів.

У той же час їх все частіше відмовляються розміщувати, як приклад нам розповіли, що після інтерв’ю харківського міського голови Геннадія Кернеса української провідної Раміні Есхакзай для ютуб каналу “Ходять чутки” надходили конкретні пропозиції розмістити матеріал за 3 тис. Гривень, що до “Кернесу приїжджала записувати інтерв’ю одна російська блогерша, так ось вона завербована ФСБ і передала йому важливу інформацію”.

Як результат великі телеграм-канали Харкова не публікували даний матеріал, проте деякі дрібні пабліки все-таки погодилися поширювати цю антирекламу.

“Наприклад, такий канал як “Харків ПЗДЦ” з 43 тис. читачів розкрутився якраз на таких вкидання, адже там за гроші можна публікувати все що завгодно. Особисто я не можу так нахабно брехати своїй аудиторії, навіть за будь-які гроші. Місяць тому мені пропонував один з політканалів контракт на 25 тис грн/міс, я подивився їх контент і відразу відмовився”, – розповідає наш обеседнік.

Зазвичай люди, які пропонують такий матеріал – анонімні, пишуть за допомогою бота.

“За такими замовленнями і каналами” зі сливами “найчастіше стоять люди, пов’язані з політикою, адміни в такому не беруть участі”, – резюмує співрозмовник.

Політика

Політичні новини в пабліках не рідкість, особливо в період виборів. У Харкові все влаштовано досить просто. Вся політика заходить тільки через одну людину. З огляду на часті випадки, коли адміністраторів обманювали і не виплачували гроші. Ім’я назвати нам відмовилися, проте сказали, що у нього самого є велика мережа спільнот на всіх майданчиках соцмереж і вплив на редакційну політику інших каналів.

“Так історично склалося, що піарники і адміни не завжди знаходять спільну мову, через що утворився посередник, якому довіряють адміни”, – стверджує один зі співрозмовників.

У телеграм-каналів часто немає політичних уподобань і вони можуть працювати з усіма. Такого, щоб якийсь канал працював з одним кандидатом/політиком не буває, через високу ціну. Для такого співробітництва адміністратор паблік відмовляється від усієї можливої ​​реклами опонентів, ніж несе фінансові втрати через що зростає ціна такої лояльності.

“Ось на прикладі БПП, коли ще була правлячою партією, через народної нелюбові їх майже не розміщували. Навіть складно уявити, щоб на якомусь”Типовому ХТЗ” вийшло щось, що хвалить БПП, там би такі коментарі почалися”, – стверджує співрозмовник.

Адміністратори скаржаться, що далеко не кожну політичну рекламу беруть навіть за гроші, оскільки ризик відписок аудиторії буде високий і якщо не міняти риторику матеріалів, то через пару таких постів люди почнуть йти.

«Зараз піарники кандидатів і партій стали більш грамотними і дуже ретельно вибирають майданчики. Якщо бачать, що канал розміщує вкидання і тд, значить та аудиторія, яка це з’їдає і не відписується – недалека, неплатоспроможна і не ходить на вибори. Тому заробляти на виборах будуть далеко не всі майданчики. У ціні будуть тільки ті, де рівень довіри аудиторії на високому рівні», – вважає один з адміністраторів

Найчастіше політична реклама дуже сильно нервує людей, як все борди “голосуйте за”, а представники політиків намагаються ці ж борди затягнути в соцмережі, не дивлячись на рекомендації переінакшити формат.

“Ті, хто приходить з політичною рекламою, вважають, що все працює також як і зі ЗМІ. Але не зовсім, наприклад, гроші строго наперед, до того ж відразу обговорюється, що контент видаляється через 24 години. Будь-яка реклама, навіть комерційна, деякі можуть видаляти з вікном в п’ять днів, але в будь-якому випадку це не залишиться “, – уточнює співрозмовник Харків Times.

Щоб зрозуміти про які бюджетах може йти мова на політику в телеграм-канал Харкова, ми взяли за приклад останні вибори до Верховної Ради влітку 2019 року.

“Я, наприклад, зі своїм невеликим каналом за останній місяць виборів заробив близько 70 тис. Гривень. А якщо взяти великі групи, то там і більше 100 тис. Примудрялися люди”, – розповідає один з адміністраторів.

За його словами, більше всіх тоді зверталася Зе-команда, близько двох матеріалів в день тільки на одному ресурсі, а розміщувалися на 12-16 телеграм-каналах одночасно, на той момент це було приблизно 30-40 тис. за одну хвилю, а їх було кілька на тиждень.

Однак не всі співпрацюють з політиками і політичними силами. Наприклад, телеграм-канал “Ху*вий Харків” чи не єдиний в Харкові не бере політичну рекламу.

“На думку власника, це правильно. Все, що стосується політики, там розміщується тільки за її рішенням і без будь-якого впливу або за гроші. Ось такі принципи”, – розповідає один з адміністраторів, знайомий з ним.

Перед прийдешніми місцевими виборами адміністратори менших паблік вже активно почали нарощувати аудиторію для індексації цін на політичну рекламу. Останнім часом сильно збільшився ринок телеграм-каналів.

“Їх кількість просто дратує читачів, коли ти вийшов з телеграм, а через пів години там 60 непрочитаних в групах, просто не встигаєш за всім стежити”, – скаржиться наш співрозмовник.

Він розповів, що великі канали зараз домовилася »не піарити” нові групи і не допомагати у розвитку, але справа не тільки в конкуренції, а й в участі крадіжці контенту і позиціонування його як свого.

Активно почали розвивати свої телеграм-канали та топ-політики Харківської області такі як мер Харкова Геннадій Кернес і голова обладміністрації Олексій Кучер, а їх повідомлення почали репостити і великі ТГ-канали.

“Міські та обласні еліти точно співпрацюють, видно з публікацій. В такій кількості це дуже дорого, але ніхто не поділиться такими” контрактами “, – стверджує наш співрозмовник.

Незважаючи на затишшя в активній політичній рекламі під час довиборів до Верховної Ради по 179-му округу, наші співрозмовники роблять ставку на місцеві вибори, в рамках яких за три місяці “точно зайдуть політичні проекти”.