Недосконалий менеджмент – Держаудитслужба оприлюднила ризики КП “Харківський метрополітен”

Фото: Харьковский метрополитен / Facеbook

Працівники Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України провели фінансовий аудит діяльності КП “Харківський метрополітен”. За результатами перевірки, фахівці виявили низку внутрішніх ризиків, які негативно впливають на діяльність підприємства.

Про це ХарківTimes дізнався зі звіту Держаудитслужби України.

Аудит проводили протягом двох місяців: з 1 січня по 28 лютого 2019 року. Як відзначається в документі, причиною проведення аудиту є наявні проблеми в діяльності соціально значимого для міста підприємства. Серед яких –  збитковість його фінансово-господарської діяльності; зростання кредиторської заборгованості; незадовільні показники, що характеризують платоспроможність та ліквідність, при значних обсягах виділених
бюджетних коштів.

Фахівці встановили, що знос рухомого складу склав 90,8%, ескалаторного господарства – 75,8%, вентиляційного устаткування – 85,7%. Технологічний транспорт на 100% вичерпав свій ресурс.

У звіті відзначається, що левову частку чистих доходів підприємство отримує за рахунок перевезення пасажирів. В 2016 році доход від перевезення пасажирів в метро в структурі чистих доходів КП склав 96,72%. За підсумками 2017 року цей показник зріс до 96,89 %, в 2018 році склав 97,29 %.

Згідно зі звітом, у 2016 році фінансова підтримка з міського бюджету склала 29 725,00 тис. грн, у 2017 році зросла 159 474,40 тис. грн.

Фахівці виявили, що Харківський метрополітен продає рекламні послуги, які в чотири рази нижчі, за ринкові. За три роки, з 2016 по 2018, дохід харківського метрополітену від реклами склав 41,78 млн.грн., що складає 1,98% від загальної суми чистих доходів підприємства за цей період.

В 2016 році дохід від надання місць під розміщення реклами склав 11,54 млн.грн., в 2017 – 14,9 млн.грн., в 2018 – 15,34 млн.грн., за січень-лютий 2019 – 2,66 млн.грн.

Як зазначено в аудиторському звіті, розрахунок щомісячної вартості послуг розміщення реклами у метрополітені виконувався в довільній формі без використання нормативно-правової чи методологічної бази.

Проведеним аналізом інформації, розміщеної на сайтах рекламних агентств щодо вартості розміщення реклами в харківській «підземці», встановлено, що вона мінімум в чотири рази перевищує ту, яка зазначена в договорах метрополітену з рекламними агентствами та мерчендайзерами.

Так, наприклад, «Харківський метрополітен» продає послуги з розміщення реклами на скляно-металевих дверях типу «Метро» (на 172-дверях одним пакетом) за 12,88 тис.грн. В той же час, вартість послуг рекламного агентства «FreeBoard» щодо розміщення реклами на скляно-металевих дверях типу «Метро» (на 172-х дверях одним пакетом) складає вже 50 тис.грн.

Таким чином, посередницькі рекламні компанії визначають вартість розміщення реклами в метро в середньому в чотири рази вище, ніж розраховано та пропонується КП «Харківський метрополітен».

За укладеними метрополітеном договорами на послуги по наданню місць для розміщення реклами, більше 80% замовників – це рекламні агентства. Фактично метрополітен продає послуги з розміщення реклами не кінцевим споживачам. Продає за ціною, яка в 4 рази нижче ринкової.

Як зазначено у висновку аудиторського звіту, КП «Харківський метрополітен» має можливість підвищити вартість своїх послуг по наданню місць для розміщення реклами на 350% – 400% та при цьому залишитися конкуретноспроможним на цьому ринку.

На думку експертів Держаудитслужби, маркетингова стратегія КП в галузі рекламної діяльності є недосконалою і призводить до недоотримання фінансових ресурсів. За висновками фахівців, недосконала маркетингова стратегія є внутрішнім ризиком для діяльності підприємства.

Окрім цього, внутрішніми ризиками фахівці вважають: функціонуючу на підприємстві систему проведення ремонтів і технічного обслуговування рухомого складу, реалізацію послуг за цінами нижче собівартості, недостатній рівень внутрішнього контролю.