Ціна велодоріжок – життя лісу

Фото: ХарківTimes

Я люблю своє місто, своє велике, гомінке місто! Процес його росту й розвитку є неспинний і природній. Але іноді небезпечний і саморуйнівний, бо процес цей рухається у бік знищення зелених зон, легень міста. Мова піде про будівництво нових велодоріжок у Лісопарку, яке там зараз ведеться.

Харківський Лісопарк є найбільшим в Україні лісовим масивом у межах міста. Це штучне насадження, але йому вже 200 років. І в останні більше, ніж 20 років, коли через нестачу коштів у Лісопарку не велась господарська діяльність, ця штучна висадка стала перетворюватись на самодостатній, справжній ліс. У ньому з’явився баланс, він добре регулює всі необхідні для успішної життєдіяльності процеси. Останнім часом навіть мертва деревина не вивозилася з лісу – прибиралася лише частка стволів, які впали поперек лісових просік, щоб розчистити проїзд пожежним машинам на випадок пожежі, але навіть вирізаний шматок залишався на місці,його просто прибирали з дороги. Цей момент є дуже важливим, бо саме він є ключовим у встановленні рівноваги – природнє руйнування мертвої деревини створює чудові умови для розвитку нових рослин, в тому числі дерев, і це добре помітно бо там, де не втручалась людина, не видно виразок, ліс сам відторгає зайве та створює умови для зростання необхідного.

Зараз Лісопарк сповнений життям – на його території зростає та мешкає велика кількість видів рослин, тварин, комах та грибів. Серед них досить багато видів, які занесені до Червоної Книги України, й кількість їх лише збільшувалася. Мені самій за останні два роки вдалося знайти два нових види грибів, один з яких – перша знахідка на території України за межами Криму, другий вид – взагалі друга знахідка в Україні, обидві знахідки офіційно підтверджені фаховими мікологами.

З 2010 років очільники міста ведуть свій наступ на зелені зони міста. У міських парках йдуть роботи з реконструкції, а у Лісопарку ведеться забудова. І, якщо у парках, це лише прикро через те, що мешканці міста деякий час не можуть користуватися зеленою зоною для відпочинку, та самим паркам буде потрібний час на відновлення після втручання, то для Лісопарку – це просто смерті подібно. Добрим прикладом є котеджне містечко «Park House», де за минулі роки замість лісу залишились лічені дерева (кожного разу проїжджаючи повз, дивуюся – нащо було брати ділянку в лісі, якщо ліс тобі непотрібен?).

Зараз, в угоду «електорату», який сповідує модне захоплення здоровим та активним способом життя, почалося створення інфраструктури у Лісопарку. Планується побудова мережі велодоріжок з твердим (асфальтовим) покриттям, зон відпочинку та зон екстремальних розваг. Тут я хочу попередити побоювання деяких мешканців міста, які вважають, що ці доріжки придатні для проїзду важкої техніки на випадок виділення під забудову: те покриття, яке зараз влаштовується, для проїзду важкої техніки непридатне. Але в будь якому разі, подібна забудова становить небезпеку для лісу, бо є СМІТТЯМ для природи, як будь що штучне, рукотворне. Ця мережа доріжок ускладнить проїзд пожежної техніки на випадок пожежі, бо перерізає Лісопарк у кількох напрямках. Також, масовий активний відпочинок людей призведе до занепокоєння для птахів і тварин, що особливо небезпечно для них під час періоду розмноження та виховання молоді. Зривання квітів на букети що зменшить їх кількість, бо тільки після квіточок з’являється насіння. Зросте кількість сміття, бо рівень «екологічної свідомості» наших громадян, нажаль, «бажає кращого». І, хоча будівництво ведеться із використанням легкої техніки, шкода для природної рівноваги є вже зараз, і невідомо, до чого це призведе у майбутньому.

Звісно, це лише моє суб’єктивне бачення ситуації. Але дуже рада буду отримати оцінку такому будівництву від фахових біологів та екологів, а також буду вдячна мешканцям міста, які долучаться до обговорення необхідності створення такої інфраструктури у Лісопарку. Хоча, почитавши місцеві пабліки, знаю, що достатня кількість майбутніх користувачів цих благ – проти подібного будівництва. Їх влаштовує, та навіть привертає саме можливість кататися по природному покриттю. Велосипедисти вважають за краще використати сплачені податки на створення спеціальних доріжок у самому місті. Конче потрібні велодоріжки через мости на вулиці Дерев’янка (Сокольники), на Клочківській, на Науковій, на проспекті Гагаріна, де про них вже давно прохають. Та їх ніде немає, неможливо їздити. Стикалася із негативною оцінкою задуманої інфраструктури з боку бігунів та людей, що займаються спортивним орієнтуванням, бо для них подібні «зручності» просто не підходять. Також виникає питання щодо лижників взимку, а також пішоходів та тих, хто займається ісландською ходьбою – куди їм тепер? І найболючіше питання – безпека, бо встановлення лав та створення місць для пікніків привабить любителів алкогольних напоїв. Виникає питання і щодо любителів поганяти на квадроциклах – як сумістити їх і велосипедистів на одній доріжці?

Ще з 2010 року творці сайту «Харків Турист» заради розвитку велоруху в Харкові підтримують дії очільників міста, не задумуючись про наслідки подібних втручань для природи. Адже чи буде комусь потрібен активний відпочинок у місті з безповоротно зіпсованою екологією?

І наостанок, чи є це такими важливим вело доріжки та «місця для пікніків» у місті, де розбиті дороги, зруйнована мережа тепло- та водопостачання, де жахливі умови для пацієнтів у лікарнях та інших установах соціальної сфери? Чи так необхідно створювати подібну інфраструктуру лише через кілька дощових днів на рік, коли кататися лісом дещо неприємно? Що це – лише бізнес, нічого особистого?

Вікторія Кравченко, харків’янка